Sarūgtinājums: uz Dobeli ar vilcienu vēl nevarēs aizbraukt divreiz dienā

Sarūgtinājums: uz Dobeli ar vilcienu vēl nevarēs aizbraukt divreiz dienā

Kopš 2023. gada augusta vilcieni maršrutā “Rīga-Liepāja” cauri Dobelei kursē katru dienu, iziet 18.34 no Rīgas, bet Liepājā ienāk 21.47. Atpakaļ nāk 05.02, bet Rīgā ienāk 8.13 (Dobelē startē 7.13). Lai atceramies, ka līdz tam pasažieriem, kas vēlējās pārvietoties ar vilcienu konkrētajā maršrutā, to varēja darīt tikai divas reizes nedēļā.

Pagājušā gada beigās “Vivi” nāca klajā ar vēl priecīgāku ziņu – no 2024. gada septembra šajā maršrutā ik dienas varētu braukt divi vilcieni. Tomēr aizvien nekas nav mainījies.

Šogad maršrutā Liepāja-Rīga-Liepāja “Vivi” pārvadājis vidēji 7000 pasažieru mēnesī.

Avots: “Vivi”

Kā norāda Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvis Viktors Zaķis, šī iecere ir bijusi “Vivi” iniciatīva, bet tās realizācija ir atkarīga no Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem un pieejamā valsts finansējuma.

Pavasaris nav akmenī iekalts

“Vivi” iepriekš norādījis ATD, ka tā iespējas atklāt šādu reisu ir atkarīgas arī no iespējām sagatavot papildu dīzeļvilciena sastāvu. Pēdējā ATD pieejamā informācija liecina, ka papildu dīzeļvilciena sastāva komplektēšana varētu tikt pabeigta līdz nākamā gada pavasarim.

Zaķis uzsver, ka ATD kopumā atbalsta “Vivi” ieceri palielināt vilcienu satiksmi ar Liepāju un bija paredzējusi to iekļaut jaunajā vilcienu kustības sarakstā no 2024. gada decembra. Taču, ņemot vērā ierobežoto valsts budžeta finansējuma apmēru sabiedriskā transporta pakalpojumiem, ATD ir bijusi spiesta veikt vairākus izdevumu optimizācijas pasākumus.

“Diemžēl viens no šiem izdevumu optimizācijas pasākumiem ir nākamgad vēl nerosināt Sabiedriskā transporta padomei lemt par papildu reisa atklāšanu uz Liepāju,” atzīst Zaķis.

Pēc Zaķa teiktā, jaunākie vilcienu pasažieru skaita dati norāda, ka kopš komerciālo autobusu pārvadājumu ieviešanas ir arī samazinājies pārvadāto pasažieru skaits vilcienu maršrutā Rīga–Liepāja. ATD vērtējumā, lai ilgtermiņā nodrošinātu vilciena konkurētspēju satiksmē starp Liepāju un Rīgu, ir nepieciešamas investīcijas jaunu vilcienu iegādē un dzelzceļa kustības ātruma uzlabošanā.

Gaidīsim vēl 5 gadus

Jāapbruņojas ar pacietību, jo videi draudzīgākie bezizmešu tehnoloģijas bateriju vilcieni posmā Rīga–Dobele varētu sākt kursēt līdz 2029. gada beigām. Plānots pirkt divus vilcienus, katrā – vismaz 180 sēdvietu, prognozējamās izmaksas – vairāk nekā 21 miljons eiro.

Iegādātie vilcieni kursēs līnijā Rīga–Dobele, kur šobrīd tiek ekspluatēti dīzeļvilcieni. Tā kā posmā Rīga–Jelgava šobrīd jau brauc elektrovilcieni, bateriju elektrovilcieniem būs iespēja uzlādēties zem kontakttīkla, ļaujot tiem mērot bateriju režīmā neelektrificēto posmu Jelgava–Dobele, skaidro SM.

Lai palielinātu Rīga–Dobele vilcienu kursēšanas intensitāti, plānots, ka bateriju elektrovilcieni kursēs reizi divās stundās katrā virzienā.

2023. gadā šajā posmā dīzeļvilcienos bija paredzēts pārvadāt 40 259 pasažieru, bet, ieviešot jaunos vilcienus, paredzamais pasažieru skaits varētu augt līdz nepilniem 303 tūkstošiem cilvēku, tajā skaitā vairāk nekā 115 tūkstoši varētu autobusu vietā izvēlēties jaunos vilcienus, bet vairāk nekā 147 tūkstoši vilcienos varētu pārsēsties no automašīnām.

Tādējādi tuvāko gadu laikā tiks ne tikai būtiski uzlabotas ērtības pasažieriem un mobilitātes ātrums, bet arī nodrošināts videi draudzīgāks transports ar ļoti zemu trokšņa līmeni – bateriju vilcieni ir klusāki, līdz ar to arī draudzīgāki gan pasažieriem, gan iedzīvotājiem, kuri dzīvo dzelzceļa sliežu tuvumā, norādījusi ATD.

Vilcienus iepirks ATD, bet tos lietos uzņēmums “Pasažieru vilciens”.

Bateriju vilciens pa neelektrificētu dzelzceļa līniju bez uzlādes var nobraukt no 80 līdz 100 km, pēc tam vilcienam jāuzlādē baterija. To var nodrošināt, izveidojot uzlādes “stacijas”, kur bateriju uzlāde varētu ilgt maksimums līdz 25 minūtēm. Tāpat bateriju uzlāde notiek, vilcienam braucot pa elektrificētajiem posmiem, tāpēc garākos neelektrificētos maršrutos ir jāizveido elektrificētas zonas, lai veiktu visu maršruta ceļu, informē SM.

Iegādājoties bateriju vilcienus un modernizējot dzelzceļa infrastruktūru, plānots pakāpeniski nomainīt vecos dīzeļvilcienus.

DB atgādina, ka no 2015. gada 1. Jūnija “Pasažieru vilciens” bija aplaimojis Rīgas braucējus ar “ekspresvilcienu” – eksperimentālā kārtā.