Lai Tavs autobuss atnāk tad, kad ir gaidīts!

Lai Tavs autobuss atnāk tad, kad ir gaidīts!

Valsts kontrole rudens sākumā informēja par saviem secinājumiem, pārbaudot sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību maršrutos, kurus dotē valsts. Īpaši vērtēts, kādi bijuši valsts – Satiksmes ministrijas (SM) un Autotransporta direkcijas (ATD), tai skaitā Sabiedriskā transporta padomes (STP) – pieņemtie lēmumi un stratēģijas, lai īstenotu transporta politikas nosacījumu – līdz 2027. gadam kāpināt sabiedriskā transporta izmantošanu iedzīvotāju vidū ar vilcieniem un autobusiem.

Vai par braucēju maz padomā?

Revīzijā secināts, ka Autotransporta direkcijas izstrādātais un Sabiedriskā transporta padomes apstiprinātais maršrutu tīkls šobrīd nav veidots, izmantojot skaidru un caurskatāmu pieeju, tādējādi nesniedz pārliecību, ka tas atbilst iedzīvotāju vajadzībām pārvietoties starp apdzīvotām vietām, jo – trūkst datos balstītu rādītāju, pēc kuriem vērtējamas iedzīvotāju pārvietošanās vajadzības. Šobrīd netiek prasīta aktuālā informācija no plānošanas reģioniem par iedzīvotāju pārvietošanās vajadzībām, kas būtu jāvērtē, veidojot jaunus maršrutus. Līdz ar to sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanā nav nodrošināti priekšnosacījumi līdzsvarotai un ilgtspējīgai iedzīvotāju vajadzību nodrošināšanai. Nav arī apstiprināts tāds maršrutu tīkls, kurā būtu norādīts valsts garantētais sabiedriskā transporta pakalpojumu apjoms (reisu skaits) atbilstoši likumā noteiktajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas principiem, piemēram, 2023. gadā 390 (jeb 38%) maršrutiem valstī nebija noteikts rentabls reisu skaits, bet 258 (jeb 25%) maršrutos nebija nodrošināti vismaz divi reisi katru darbdienu, kas ir mazākais nodrošināmais reisu skaits maršrutā neatkarīgi no rentabilitātes.

Kā veido maršrutu tīklu?

Maršrutu tīklu veido, aptverot esošo autoceļu, ielu un sliežu ceļu tīklu, kā arī ņemot vērā blakus novadu savstarpējo saistību; pagasta vai pilsētas pārvaldes sasniedzamību novadā; plānošanas reģionā ietilpstošo blakus esošo novadu pilsētu savstarpēju sasniedzamību, kā arī novadu saistību ar tuvāko pilsētu. Savukārt maršrutus veido atbilstoši pasažieru plūsmai, izvēloties pēc iespējas taisnāko ceļu starp pieturām, kā arī starp maršruta sākuma un beigu punktiem. To mērķis ir nodrošināt iespēju apmeklēt izglītības iestādes, ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas to normālajā (vispārpieņemtajā) darba laikā.

Pārvadātāju kontrole – neefektīva

ATD veiktā pārvadātāju transportlīdzekļu un to aprīkojuma kvalitātes kontrole, kā secināts revīzijā, nav bijusi efektīva, jo tā nav plānveidīga, lai gan normatīvie akti to paredz. Tajā pašā laikā 2023. gadā dažādi pārkāpumi konstatēti vidēji katrā otrajā no 3580 pārbaudēm, tomēr kontroles aktos nav norādīts, kādas transportlīdzekļu obligātās kvalitātes prasības jāpārbauda, piemēram, vai ir nodrošināta audiāla vai vizuāla pieturvietu paziņošana, vai autobusi ir aprīkoti personu ar īpašām vajadzībām pārvadāšanai. Nav veiktas kontroles vilcienu pārvadājumos.

Arī līgumsodu mehānisms nemotivē pārvadātājus atturēties no jaunu pārkāpumu izdarīšanas. Par to liecina tas, ka 2023. gadā pārvadātāju izdarīto pārkāpumu (tajā skaitā atkārtoti izdarīto) skaits ir pieaudzis par 183 pārkāpumiem jeb 178% (2023. gadā – 286 pārkāpumi, 2022. gadā – 103 pārkāpumi). Ilgtermiņa līgumos sods par katru gadījumu, piemēram, ir 500 eiro, bet īstermiņa līgumos – 70 eiro par pirmo reizi, 140 eiro par otro un 210 eiro par trešo un katru nākamo reizi.

Kur solītā kvalitāte?

Vēl revīzijā norādīts uz problēmām autobusu kvalitātes prasībās. Piemēram, Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam kā attīstības pasākums nav iekļauta transportlīdzekļu (autobusu) kvalitātes paaugstināšana reģionālās nozīmes pārvadājumos. Arī ATD savā darbības stratēģijā nav paredzējusi šādas aktivitātes. Savukārt SM informatīvo ziņojumu, kurā minēta nepieciešamība paaugstināt transportlīdzekļu kvalitāti, Ministru kabinets ir pieņēmis tikai zināšanai. Tajā pašā laikā nepieciešamais papildu finansējums pasažieru ērtību nodrošināšanai no valsts budžeta līdzekļiem ir piešķirts. Revīzijā arī minēts – ja ar pārvadātāju noslēgts īstermiņa līgums, prasības autobusu aprīkojumam ir  minimālas – tiek ņemts vērā tā vecums, tam jābūt pielāgotam personām ar īpašam vajadzībām, jābūt bezskaidras norēķinu iespējai, ventilācijai un apkurei pasažieru sēdvietās. Ilgtermiņa līgumi pieprasa arī individuālo apgaismojumu, bezvadu internetu, videonovērošanu, elektroniskās kontroles ierīci (GPS), maršruta un/vai elektronisko maršruta zīmi, paziņošanu par pieturvietām audiāli vai vizuāli utt. Tajā pašā laikā valsts kontrole secinājusi, ka īstermiņa līgumi, kas izpildīti ar sliktāk aprīkotiem autobusiem, valstij izmaksājuši dārgāk – dotācija uz kilometru bija 0,95 eiro, salīdzinot ar ilgtermiņa līgumiem – 0,85 eiro, radot 4 miljonu eiro lielus zaudējumus.

Valstij izmaksas aug…

Revīzijā secināts, ka valsts budžetā piešķirtās dotācijas apmērs zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2021., 2022. un 2023. gadā (īstermiņa un ilgtermiņa līgumos) kopā bija 304 841 758 eiro, bet piemēram, 2023. gadā vien tā bija 106 548 879 eiro. 2023. gadā SIA «Tukuma auto» maršruta daļā “Tukums” saņēmis dotāciju 816 761 eiro, maršruta daļā “Kuldīga, Saldus” – 617 612 eiro; 2022. gadā maršruta daļā “Tukums” – 870 273 un 181 461 eiro; maršruta daļā “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” – 1 944 382 eiro; 2023. gadā maršruta daļā ”Tukums, Talsi” – 938 589 eiro; “Tukums” – 218 354 eiro; “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” – 3 943 531 eiro.

No novembra gaidāmi modernāki autobusi

Par to, vai SIA «Tukuma auto» izdodas apzināt iedzīvotāju vajadzības un izveidot rentablus maršrutus, kā arī – kāda ir autobusu kvalitāte un kādi uzlabojumi gaidāmi, runājām ar uzņēmuma direktoru Rolandu Melderi (attēlā).

Viņš gan atzina, ka ar revīzijas atzinumu lielās aizņemtības dēļ nav paguvis iepazīties, taču par to, ka viņa vadītā uzņēmuma pārstāvētā nozare revidēta, bija informēts.

– Revīzijā ir runāts par nerentablajiem reisiem un norādīts, ka liela nozīme ir tam, vai autobusu maršruts tiek pareizi saplānots. Vai un kā jūs un direkcija to vērtējat?

– Direkcija, apkopojot statistiku par reisiem, arī norāda uz tiem, kur bijis mazāk pasažieru, taču arī mēs paši to vērtējam. Katrs pasažieris ir svarīgs, bet mums ir jāizvēlas, vai vedam vienu cilvēku, vai piecus. Ļoti liels darbs ir izdarīts kopā ar Tukuma novada pašvaldību – gan ar skolām, gan pagastu pārvaldēm, lai veiktu reformas saistībā ar skolēnu pārvadājumiem. Šādi esam atslogojuši pašvaldības resursus un vairākus maršrutus iekļāvuši sabiedriskā transporta tīklā, un tas nozīmē, ka tos varēs izmantot ikviens pasažieris.

– Autotransporta direkcija informē, ka no 1. novembra lotēs “Talsi, Tukums” un citās kursēs mūsdienīgāki, drošāki un ērtāki autobusi, kuru vidējais vecums nepārsniegs 4 gadus. Vai tā būs?

– Es domāju, ka jau tagad Tukumā var redzēt pirmos trīs autobusus, kurus palaidām jau pirms Jāņiem, bet uz doto brīdi ir seši pilnīgi jauni autobusi. Pakāpeniski vecos autobusus nomainām pret jaunākiem, kas būs ērtāki un komfortablāki. Tie tiks aprīkoti ar elektronisku maršruta zīmi un drošības jostām, tajos būs pieejams bezvadu internets, kā arī bezskaidras naudas norēķini. Tie būs pielāgoti cilvēkiem ar invaliditāti – būs taktilā numerācija un informācija par gaidāmajām pieturām tiks paziņota gan audio formātā, gan vizuāli.

– Revīzijā minēts, ka ir svarīgi, lai visā maršrutu tīklā pasažieriem būtu iespēja braukt ar līdzvērtīgas kvalitātes transportu, taču – uz laukiem arvien kursē autobusi, kuros pat pulkstenis nedarbojas; šur tur no sienām vai griestiem kaut kas ticis izplēsts, uzraksti ir angļu vai pat igauņu valodā…

– Šie labiekārtotie autobusi sāks kursēt ar 1. novembri, jo mēs šo pāreju veicam pakāpeniski. Protams, nebūs tā, ka visi autobusi būs pilnīgi jauni – prasības tādas nav – vidējais to vecums būs 3,99 gadi. Mūsu parkā vecākais autobuss būs 2016. gada izlaiduma, jo, uzskatu, ka nav pareizi likt ejošu autobusu “pie žoga”. Piekrītu, ka ar vecajiem autobusiem var būt visādi – esam tos pirkuši lietotus no Igaunijas, Somijas vai Vācijas. Esam centušies daļu uzrakstu noplēst, bet daļa ir palikusi, taču jaunajos autobusos tādu problēmu vairs nebūs. To gan, vai tur būs pulkstenis, nevaru pateikt, bet man šķiet, ka jaunajos autobusos nav iebūvētā pulksteņa.

– Jautājums par pieejamību cilvēkiem ar invaliditāti, par ko arī aizrādīts revīzijā, ka tā ne vienmēr tiek nodrošināta. Pēc revīzijā sniegtās  informācijas, piemēram, SIA «Tukuma auto» pavisam ir 92 autobusi, no kuriem vien 62 pielāgoti personām ar ierobežotām pārvietošanās iespējām. Vai katrā autobusā no rudens tiešām būs lifts?

– Mums ir jānodrošina 10% autobusu, lai tie būtu pielāgoti cilvēkiem ar ierobežotām pārvietošanās iespējām. Bet tas katrā gadījumā nenozīmē liftu – jaunajos pilsētas autobusos pie vidējām durvīm ir platforma, kuru attaisa un atliec, lai var iestumt bērnu ratiņus vai ratiņkrēslu. Esam dzīvē to arī pārbaudījuši – vedām ekskursijā cilvēkus no Raudas pansionāta. Arī mazajos autobusos ir platformas, tikai pie aizmugurējām durvīm. Protams, būs arī tādi autobusi, kuros pie durvīm būs speciāli lifti.

– Bet vai darbojas kārtība, ka cilvēki ar invaliditāti, 36 stundas iepriekš sazinoties ar pārvadātāju, var pieteikt autobusu, kas spēs viņu noteiktā maršrutā aizvest?

– Jaunie līgumi paredz, ka noteiktos reisos jābūt šai pielāgojamībai cilvēkiem ar īpašam vajadzībām, bet tas vairāk attiecas uz starppilsētu reisiem, piemēram, Jēkabpils-Rīga, un tādos gadījumos autobusu sarakstā tas arī tiek norādīts. Pārējos reisos personām ar funkcionāliem traucējumiem, grūtniecēm un personām ar maziem bērniem (tai skaitā ar bērnu ratiņiem) ir iespēja 36 stundas iepriekš pieteikt pielāgotu transportlīdzekli, un dispečers sakārtos autobusu grafiku tā, lai varam to nodrošināt. Mums šādi gadījumi ir bijuši – gan uz Raudu, uz Saldu, un, ja nemaldos, nedēļas nogalē bija uz Zanti vai Zemīti. Šajā ziņā nekādu problēmu nav, vienmēr esam atsaucīgi to nodrošināt. SIA «Tukuma auto» šādu autobusu var pieteikt pa tālruni 80700002; citu pārvadātāju kontakti pieejami Autotransporta direkcijas mājas lapā, sadaļā noderīgi – “piekļūstama transportlīdzekļa pieteikšana”.

– Kādas ir iespējas salāgot maršrutus ar vilcienu satiksmi – arī par to, cik tas ir svarīgi, minēts revīzijā?

– Ar vilcieniem viss ir labi līdz brīdim, kamēr netiek mainīts kustības saraksts. Tā kā tas notiek divreiz gadā vai biežāk, mēs šīm izmaiņām nevaram izlēkāt līdzi.

Kad pie vainas cilvēciskais faktors…

– Jāteic, liela nozīme ir arī šoferu attieksmei. Reizēm jūsu vīri ir dusmīgi, nīgri, par visu aizrāda….

– Šoferu mums ir tik, cik ir. To trūkst visiem pārvadātājiem, un vispār trūkst cilvēku, kam būtu tiesības vadīt autobusu. Mēs ar saviem šoferiem strādājam, cenšamies apmācīt komunikācijā, runājam, bet – kā nu izdodas, tā izdodas… Kabinetā cilvēks saka, ka viņš labosies un šādas situācijas neatkārtosies, bet kaut kas atgadās, un viņš savu negāciju atkal izliek uz pasažieriem. Tāds ir tas cilvēciskais faktors, bet mēs visu laiku ar to strādājam.

Avots: Agita Puķīte, Neatkarīgās Tukuma Ziņas

No redakcijas. Novembra sākumā publicēsim plašāku rakstu par problēmām ap SIA “Dobeles autobusu parks”, kam vēl tiek pārbaudīta informācija.